Skip to content

Plan daltoński

Jesteśmy certyfikowanym przedszkolem Daltońskim!

Praca z dziećmi według założeń planu daltońskiego wymaga od nauczyciela wyjścia z pozycji lidera do osoby, której głównym zadaniem jest tworzenie dzieciom odpowiednich warunków do rozwoju czterech filarów, czyli odpowiedzialności, samodzielności, współpracy oraz refleksji. Idea daltońska w naszym przedszkolu pomaga kreować otoczenie dzieci w taki sposób aby wspierać ich potrzebę eksplorowania rzeczywistości, rozwijać odpowiedzialność, współpracę oraz samodzielność. Edukacja daltońska to wolność. Jednak nie należy owej wolności mylić z brakiem obowiązków lub robieniem wyłącznie tego na co ma się ochotę. Wolność oznacza niezależność w planowaniu swojej pracy według własnego pomysłu.

Samodzielność: dzieci z natury chcą być samodzielne i w trakcie rozwoju dążą do autonomii. Podczas pobytu w przedszkolu, dzieci sprzątają po zakończonym posiłku, samodzielnie korzystają z toalety (grupy starsze), zaznaczają swoją obecność po wejściu do sali. Potrafią korzystać z instrukcji, np.; ubierania się, układanie zabawek. Szczegółowy, zmienny plan dani pozwala na wgląd w aktywności jakie się odbędą. Wzmacnia to poczucie bezpieczeństwa, ponieważ dzieci pewniej się czują w zorganizowanym otoczeniu.

Odpowiedzialność: w naszym przedszkolu istnieje tablica dyżurów – dopasowana do wieku oraz potrzeb każdej grupy. Każdy przedszkolak ma określone zadanie do wykonania. Powstają nowe dyżury jeśli sytuacja tego wymaga. Dzieci mają istotny wpływ na dobór dyżurów, motywują się wzajemnie do ich wypełniania.

Współpraca: przebywanie w grupie wymaga pewnego rodzaju dostosowaniem się do grupy. Aby owe dostosowanie było czymś pozytywnym i nie ingerowało w kreatywność, nabycie umiejętności współpracy jest bardzo korzystne. Trzeba tak aranżować rzeczywistość, by rozwijać w dzieciach te cechy, dzięki którym dziecko będzie w stanie pracować w grupie. Te konkretne działania nauczyciela, pozwalają rozwinąć w dziecku poczucie, że nie zawsze muszę lubić czy przyjaźnić się z osobą, z którą współpracuje, ale muszę tę osobę szanować, być wyrozumiałym wobec jej trudności, a także wykształcić w sobie sposób by współpraca przebiegała zgodnie.

Aby zaplanowane założenia z zakresu Planu Daltońskiego przynosiły wymierne efekty, nauczyciele w naszej placówce korzystają z takich metod , które pozwalają na efektywne współdziałania z innymi. Pomocami w grupach są: pary do współpracy, tablica ekspertów, instrukcja czynnościowa, tablica obecności, tablica planowania, instrukcje do zadań edukacyjnych i instrukcje czynnościowe.

Plan daltoński jest spójny we wszystkich grupach. Dzieci niezależnie od sali w jakiej przebywają w danym momencie dnia, wiedzą jak jest zorganizowana przestrzeń.

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na używanie plików cookie. więcej informacji

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.

Zamknij